Polityka i Społeczeństwo

Sztab wyborczy PiS w sporym kryzysie? Kolejny łomot od Koalicji Obywatelskiej

Sztab wyborczy PiS w sporym kryzysie? Kolejny łomot od Koalicji Obywatelskiej
Fot. Flickr

Kampania wyborcza przed zaplanowanymi na 21 października wyborami samorządowymi ruszyła już pełną parą. Dwa największe obozy, jeden rządzący na poziomie centralnym, drugi broniący władzy na poziomie samorządowym zaprezentowały już swoich kandydatów, powołały sztaby wyborcze, rozpoczęły też prezentację swoich programów, próbując trafić do nowych wyborców, a już pozyskanych zmobilizować.

W 2015 roku Prawo i Sprawiedliwość, podczas dwóch kampanii ogólnokrajowych zaskoczyło wielu ekspertów, praktycznie dominując sieci społecznościowe przekazem o dobrej zmianie. Olbrzymia przewaga na Facebooku, Twitterze czy Instagramie pozwoliły partii Jarosława Kaczyńskiego odnieść bezdyskusyjne zwycięstwo, niespodziewanie zainstalować w Pałacu Prezydenckim swojego człowieka oraz pierwszy wraz w najnowszej historii polskiego parlamentaryzmu uzyskać samodzielną większość w Sejmie. Trutni, których wielką pracą wystukano, wyklikano i  wylajkowano dominację PiS w sieci wynagrodzono posadami w administracji rządowej czy propagandowych mediach, a ich nieoficjalnego szefa Pawła Szefernakera zrobiono nawet wiceministrem, co miało dać gwarancję, że kontrola nad prawicowymi trollami internetowymi, wspierana pieniędzmi z KPRM pozwoli trwale wygrywać potyczki w sieci z pozostającą w tej materii w lesie opozycją. Tymczasem okazuje się, że ciepłe posadki rozleniwiły, a zawodowych klikaczy, pracujących na pozycję PiS w sieci zaczęło brakować. Widać to zwłaszcza wtedy, gdy opozycja w końcu odrobiła lekcje i zrozumiała, że bez olbrzymiej aktywności w social mediach nie da się dziś prowadzić polityki.

Minione dwa weekendy pokazały dobitnie, że sztab Prawa i Sprawiedliwości najwyraźniej nie docenił przeciwników i do promowania swoich treści w Internecie nie rzuciło wystarczających sił. Po raz pierwszy rzuciło się to w oczy w miniony weekend, gdy odbywała się konwencja wyborcza partii rządzącej. Choć hasła wyborcze i hashtagi, mające promować partię Jarosława Kaczyńskiego powinny opanować sieć, najczęściej pojawiającym się hasłem we wpisach na Twitterze było #PiSWziąłMiliony, czyli hasło kampanii billboardowej, jaką Koalicja Obywatelska uruchomiła ponownie po to, by przykryć konwencję PiS. Jak zauważyli analitycy z portalu politykawsieci.pl, PiS po raz pierwszy od 2014 roku przegrał bitwę w social mediach.

Nie inaczej było wczoraj, gdy swoją konwencję zorganizowała Koalicja Obywatelska, dodatkowo wsparta sojuszem z Inicjatywą Polską Barbary Nowackiej. To niewątpliwie wzmocniło przekaz “wszystkie ręce na pokład w walce ze złą władzą” i widać było to po wpisach w sieciach społecznościowych.

Partia rządząca, która tydzień temu została ewidentnie zaskoczona kontrą Platformy Obywatelskiej, tym razem zorganizowała równoległy do warszawskiej konwencji KO event we Wrocławiu. To miało być pierwsze oficjalne starcie hashtagowych klikaczy obu obozów. By przykryć hasła kampanii opozycji, PiS zaproponowało przekaz o spełnianych obietnicach rządu PiS oraz zarzut, że przedstawiana przez KO oferta wyborcza to “puste obietnice”, czego dowodem jest 8 lat ich rządów. Efekt był jednak dla partii rządzącej mizerny.

Zasięg 19 mln haseł Koalicji Obywatelskiej w porównaniu do ok. 6 mln partii Kaczyńskiego to prawdziwy łomot. Po stronie obozu władzy nie widać ani szczególnej mobilizacji, ani błyskotliwych pomysłów. Spot, w którym oferta opozycji wyśmiewana jest przez ludzi i zwierzęta jest dość prymitywny i pokazuje brak konkretnych pomysłów na kontrę i przejęcie inicjatywy.

Co ciekawe, warto zauważyć, że już po dwóch tygodniach kampanii Prawa i Sprawiedliwości, znacznie bardziej niż te z 2015 roku przypomina tę z 2011 roku, której szefem przecież także był europoseł Tomasz Poręba. Oby i wynik kampanii był taki sam.

Źródło: Polityka w Sieci

Fot. Flickr/PO

POLUB NAS NA FACEBOOKU

[wpdevart_like_box profile_id=”539688926228188″ connections=”show” width=”600″ height=”200″ header=”big” cover_photo=”show” locale=”pl_PL”]

Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

blok 1

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Michał Kuczyński

Michał Kuczyński - Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Z zamiłowania bloger i autor tekstów o charakterze publicystycznym. Interesuje się polityką i ekonomią. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, muzyki rockowej i dobrego kina. Niegdyś zapalony wiolonczelista.
Zapraszam na mojego Twittera - @KuczynskiM

Media Tygodnia
Ładowanie