Polska Fundacja Narodowa (PFN) opublikowała swoje sprawozdanie finansowe za 2018 r. Łącznie wydała 111 mln zł. Na co?
Wśród listy wydatków widzimy np. rejs jachtu “I love Poland”, suplement do tygodnika “Niedziela”, czy “debata dziennikarzy” za niemal milion zł. Pod koniec 2018 r. PFN zatrudniała 36 osób. Na same wynagrodzenia (chodzi o pracowników, ale i zarząd) wydano nieco ponad 5 mln zł
Najdroższym projektem fundacji była “Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą w tym ochrona jej wizerunku” – kosztowało to aż 33 mln 416 tys. zł.
PFN
Przypomnijmy, że PFN została założona w 2016 r. przez kilkanaście spółek Skarbu Państwa. Te wpłaciły na jej rzecz łącznie kilkaset mln zł. Cel organizacji jest faktycznie szczytny: to promocja Polski na świecie i dbanie o wizerunek naszego kraju poza granicami.
Media szybko zainteresowały się instytucją. Okazuje się, że słusznie, bowiem w nowym sprawozdaniu znalazło się wiele zagadkowych punktów. Oprócz programu “Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą w tym ochrona jej wizerunku”, który kosztował ponad 33 mln zł, można znaleźć tam projekt “Polska w Ameryce”, na który wydano ponad 23 mln zł. Mamy tam też projekt “100 x 100”, polegający na zapraszaniu do Polski łącznie 100 znanych postaci ze świata. To kosztowała 12 mln zł.
Wśród wydatków Fundacji jest również “promocja Polski w 100 rocznicę niepodległości poprzez rejs jachtu oceanicznego >>I love Poland” (5 mln 525 tys. zł), “debata dziennikarzy” (977 tys. zł), “Rejs Niepodległości” (4 mln 244 tys. zł), czy “Polska noc w NBA” (305 tys. zł). Oprócz tego ponad 9 mln zł przeznaczono na dofinansowanie młodych sportowców.
Czym głębiej w las…
Przy głębszej analizie sprawdzania robi się jeszcze ciekawiej. PFN zajmowała się “kampanią informacyjną dot. zmian nazw ulic – Dekomunizacja” za 1 mln 476 tys. zł. “Konferencje naukowe” kosztowały 507 tys. zł, “kampania społeczna w Polsce i innych krajach” – 1 mln 458 tys. zł, a “kampania informacyjna w mediach zagranicznych – Upgrade” – 1 mln 888 tys. zł.
PFN finansowało też tłumaczenie wybranych haseł Wikipedii na obce języki (53 tys. zł), dzwon w Wodoktach (77 tys. zł) i konferencję Hudson Institute (440 tys. zł). Fundacja wydała też suplement do tygodnika “Niedziela” za 166 tys. zł i śpiewnik za ok. 3 tys. zł.
Źródło: Onet
POLUB NAS NA FACEBOOKU
[wpdevart_like_box profile_id=”539688926228188″ connections=”show” width=”600″ height=”220″ header=”big” cover_photo=”show” locale=”pl_PL”]
Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.
POLUB NAS NA FACEBOOKU