Gospodarka Wojna

Funduszu Wsparcia Kultury rozdaje kasę. Rekordziści – Golec Fabryka, ale Bayer Full też nie może narzekać

“Znani i kochani” też coś dostaną

Największe dofinansowanie (1,89 mln zł) przyznano spółce Golec Fabryka zarządzanej przez Pawła Golca, jednego z muzyków Golec uOrkiestry, który to zespół od lat dobrze radzi sobie na rynku muzycznym. Jak czytamy na stronie egospodarka w sekcji “Zamówienia publiczne udzielone firmie GOLEC FABRYKA SP. Z O.O.-SPÓŁKA KOMANDYTOWA opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w latach 2011 – 2014”:

 “Przetargi, które wygrała firma GOLEC FABRYKA SP. Z O.O.-SPÓŁKA KOMANDYTOWA, najczęściej zlokalizowane były w województwie wielkopolskim. Szacunkowa suma wszystkich udzielonych firmie GOLEC FABRYKA SP. Z O.O.-SPÓŁKA KOMANDYTOWA zamówień to 111 500,00 PLN. Najwięcej przetargów firma wygrała w roku 2011 (1 przetarg). Instytucją, która najczęściej udziela zamówień tej firmie jest Ośrodek Kultury.

Najwyższa szacunkowa wartość udzielonego tej firmie zamówienia to 61 500,00 PLN w ramach ogłoszonego przez Burmistrz Ozimka przetargu, którego przedmiotem było Widowisko artystyczne zespołu Golec uOrkiestra podczas Dni Ozimka.”

Warto dodać, że tego typu artyści mają niemal stały dochód z tantiem. W poprzednich latach zarabiali też na koncertach. I to dużo.

“Zespół koncertuje nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Na koncie mają występy w Hiszpanii, USA, Wielkiej Brytanii, a nawet w Watykanie. (…) Cena, którą biorą za 75-minutowy koncert nie jest tajemnicą: to 50 tysięcy złotych. Cały przyszły rok mają zabukowany, terminy sięgają aż 2020 roku, kiedy to Golce zagrają m. in. w niemieckim Essen”

— podawał w grudniu 2017 r. portal natemat.pl.

Mało tego, aż 400 tys. zł otrzyma Renata Świerżyńska Bayer Full Impresariat, zaś 150 tys. zł – Bayer Full Sławomir Świerżyński. To podmioty, które zarządzają zespołem Bayer Full, który jest gwiazdą disco polo. Z kolei 520 tys. zł wpłynie na konto Radosław Liszewski Radek Weekend, czyli kolejnej legendy disco polo.

Kwoty, za które te gwiazdy grały koncerty przez ostatnie lata, to ok. 25-30 tys. zł, jak podawał dziennik.pl dwa lata temu. Podobnie jak Golce, także discopolowcy miewali wtedy zapełnione kalendarze.

Szczęśliwa może być też Beata Kozidrak, która otrzymała aż 750 tys. złotych. Jej mąż Andrzej Pietras, reprezentujący grupę Bajm dostał kolejne 613,5 tys. złotych. W 2017 r. o jej dochodach i karierze tak pisał portal Jastrząb Post:

“Beata zagra 13 koncertów, a za każdy z nich zainkasuje ok. 50 tysięcy złotych. Artystka w sumie zarobi ok. 650 tysięcy złotych.”

To nie koniec. Na liście są też takie nazwy jak np. Dariusz Maciborek Agency (Maciborek to prezenter RMF FM, były dyrektor programowy RMF Maxxx) – 513 tys. zł; Marcin Kydryński Siesta (były dziennikarz Trójki) – 158 tys. zł; Kretmedia Jarosław Kret – 24,5 tys. zł.

Z kolei Kindla Music Marcin Kindla uzyskało 664,5 tys. zł, Grzegorz Hyży 449 tys. zł, Wojciech Mazolewski Qality – 444,5 tys. zł, Igor Herbut Production – 428,6 tys. zł, Papa D Paweł Stasiak – 400 tys. zł, Sarsa Music Marta Markiewicz – 348,6 tys. zł, Firma Piotr Kupicha – 232,1 tys. zł, Otto Piloto Media Artur Rojek – 216,3 tys. zł, JS Music Justyna Steczkowska – 180 tys. zł, Cere Katarzyna Cerekwicka – 130,9 tys. zł, Bracia Piotr Cugowski – 121,9 tys. zł, Natasza Urbańska – 111 tys. zł, Julia Pietrucha – 110,5 tys. zł, Czerwone Gitary Group – 105,5 tys. zł, a Pectus Tomasz Szczepanik – 99 tys. zł.. Piotr Polk otrzyma 259,8 tys. zł, Piotr Szwedes Samoobsługa – 90,4 tys. zł, Rafał Królikowski – 88,3 tys. zł, Małgorzata Foremniak – 77,3 tys. zł, a Miko Michał Koterski – 52,4 tys. zł.

To wszystko kwoty, o których zwykły artysta czy mniej znany klub marzą. Dziwić może to, że tak wysokie dotacje otrzymują np. zespoły disco polo, które od lat świetnie radzą sobie na rynku i może przez to nie potrzebują jednak tak imponujących pieniędzy, by przetrwać kryzys. Sama grupa Golec uOrkiesta także nie mogła przez ostatnie lata narzekać na zarobki. Podobnie jak spora część wymienionych powyżej.

Pamiętajmy, że wszyscy ci muzycy mogą też nadal w czasie kryzysu liczyć na pieniądze wypłacane im za to, że ich muzyka jest puszczana w radiu. Mogą też zarabiać – choć dużo mniej niż lata temu – na sprzedaży płyt.

Źródło: Wirtualne media, egospodarka, natemat.pl, dziennik.pl, Jastrząb Post


Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

blok 1

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Media Tygodnia
Ładowanie