Polityka i Społeczeństwo

Dorota Łoboda: Wprowadzenie do szkół nowoczesnych narzędzi nie rozwiąże problemu jakim jest model nauczania [WYWIAD]

Czy, Pani zdaniem, edukacja zdalna znajdzie zastosowanie w szkole po pandemii? W jaki sposób należałoby ją regulować prawnie i w jakich sytuacjach stosować?

Myślę, że powinniśmy wyciągnąć wszystko co najlepsze z tej sytuacji i skorzystać z doświadczeń, które już mamy, a do których zostaliśmy zmuszeni, bo nikt de facto nie spodziewał się tak szybkiej transformacji cyfrowej w edukacji. Ale edukacja nie powinna być cyfrowa tylko w czasie pandemii. Te doświadczenia powinniśmy wykorzystać w czasach po Covid-19, bo na pewno się to przyda. Sami widzimy, że jest to udogodnienie, wiele rzeczy możemy przeprowadzać zdalnie. Nie mówię już o tak prostych sprawach jak zebranie rodziców czy rady pedagogiczne online, ale w ten sposób, można przeprowadzać zajęcia dodatkowe, tworząc grupy osób zainteresowanych danym zagadnieniem czy przedmiotem i to nie tylko w danej szkole, ale też na skalę ogólnopolską.

Powinniśmy wykorzystać wzrost kompetencji nauczycieli i uczniów do wprowadzenia radykalnej zmiany. W XXI wieku kompetencje cyfrowe to warunek konieczny dalszej nauki. Narzędzia cyfrowe nie powinny być atrakcyjnym dodatkiem, ale być w pełni zintegrowane z procesem uczenia. Umożliwiają one dostęp do informacji, wspólną naukę i pracę – uczniom, nauczycielom, radom pedagogicznym i dyrektorom. Podkreślam jednak, że dodając tylko nowoczesne narzędzia, którymi dysponujemy nie zmienimy oblicza polskiej szkoły. Zmiany wymaga obowiązujący model nauczania.

Czy w ramach gruntownej reformy edukacji po utracie władzy przez Zjednoczoną Prawicę należałoby uwzględnić również edukację zdalną?

Jak najbardziej, ponieważ jest to przyszłość od której nie ma odwrotu. Świat idzie do przodu i z tych narzędzi należy umiejętnie korzystać rozwijając umiejętności zarówno uczniów jak i nauczycieli w taki sposób, żeby mogli oni korzystać z nich w mądry i bezpieczny sposób. Pandemia odczarowała nasze myślenie o cyfryzacji. Wcześniej wielu dorosłych było przekonanych, że dzieci i młodzież trzeba trzymać jak najdalej od komputerów i internetu oraz że należy wspierać trzeba tradycyjne metody nauczania. Teraz przekonaliśmy się, że transformacja cyfrowa jest nieunikniona, a nowoczesne narzędzia wykorzystywane w sposób przemyślany są potrzebne w zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz  budowaniu kompetencji.

Bardzo dziękuję za rozmowę.


Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

blok 1

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Michal Ruszczyk

Historyk i dziennikarz współpracujący z portalami informacyjnymi i mediami obywatelskimi. Redaktor Sieciowej Telewizji Obywatelskiej Video Kod. Redaktor miesięcznika “Nasze Czasopismo” od stycznia 2018 do marca 2019. Od października 2018 współpracownik portali internetowych - Crowd Media, wiadomo.co i koduj24. Współzałożyciel i członek zarządu Stowarzyszenia Kluby Liberalne do marca 2019 roku. Od kwietnia 2019 związany z Koalicją Ateistyczną. Były członek warszawskich struktur Nowoczesnej.

Media Tygodnia
Ładowanie