Fundacja Reporterów ustaliła, że firma Adama Hofmana stosowała dezinformację, aby uniknąć podatku cukrowego przy prowadzeniu kampanii Coca-Coli. Firma skorzystała z fermy trolli.
Sprawę opisali Konrad Szczygieł i Wojciech Cieśla przy współpracy Julii Daukszy na łamach portalu OKO.press. Podatek cukrowy, obejmujący m.in. producentów słodkich napojów gazowanych, wejdzie w życie na początku 2021, ale rząd zapowiadał jego wprowadzenie już w 2019. I właśnie w 2019 firma Adama Hofmana złożyła ofertę Coca-Coli. Chodziło o obsługę kampanii reklamowej. Ogólnym celem kampanii miało być przekonanie odbiorców, że tyle samo cukru, co napoje, mają np. zboża. Na specjalnie stworzonej stronie internetowej porównywano m.in. zawartość cukru w puszce coli i płatkach z jogurtem – z przesłaniem, że zawartość cukru w napoju nie jest w porównaniu do tego w płatkach groźna.
W mediach społecznościowych powstał też profil Ukryta Słodycz. I właśnie do wypromowania tego konta wykorzystano farmę trolli. Jak piszą autorzy tekstu, fałszywe konta zamieszczały wpisy, krytykujące projekt podatku.
„Przecież to jest jakiś absurd. Opodatkowujemy napoje, a jogurty już nie?”, „Szkoda, że politycy nie widzą cukru ukrytego w innych produktach” – piszą fejkowe konta.
W odpowiedzi na pytania autorów tekstu, Coca-Cola poinformowała, że prowadzi wewnętrzne postępowanie w sprawie. Sam Hofman miał powiedzieć, że nie wie nic o farmie trolli, ale dziennikarze na prośbę o autoryzację otrzymali pismo z kancelarii, a w sms-ie od Hofmana zakaz przytaczania wypowiedzi.
„W 2019 r. nad producentami słodzonych napojów zawisa widmo podatku cukrowego. Coca-Cola zleca kampanię w internecie firmie Hofmana, b. rzecznika PiS. Do akcji ruszają niby-prozdrowotne stowarzyszenie i farma trolli” @k_szczygielhttps://t.co/9Q97zSMirP
— Bianka Mikołajewska (@BMikolajewska) December 3, 2020
Źródło: OKO.press
Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.
POLUB NAS NA FACEBOOKU