Polityka i Społeczeństwo

To tam płyną miliardy ze spółek Skarbu Państwa. Tak PiS nagradza za sianie rządowej propagandy

Rząd zamyka usta uczestnikom Mieszkania Plus. Warunki programu okazują się odbiegać od obietnic
Fot. KPRM

4 miliardy złotych brutto to kwota, jaką spółki Skarbu Państwa wydały w latach 2015-2018. W 2019 wydatki wzrosły o 24 proc. względem roku poprzedniegoProf. Tadeusz Kowalski z Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego przeanalizował wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa (SPP) – pisze Gazeta Wyborcza, która zapoznała się z analizą.

W swoim raporcie stwierdził m.in., że wydatki spółek są pod pewnymi względami konsekwentne i trafiają do mediów prorządowych – Największym beneficjentem zmiany politycznej, która dokonała się w 2015 r., jest relatywnie niewielka sprzedażowo “Gazeta Polska Codziennie”. Nakłady reklamowe w badanym okresie wzrosły tam 60-krotnie, i to bez względu na spadek nakładu gazety, a co za tym idzie – niższą efektywność zainwestowanych pieniędzy – zauważa w analizie prof. Kowalski.

Prorządowy tygodnik “Sieci” sprzedający mniej niż połowę nakładu sprzed pięciu lat zanotował 26-krotne zwiększenie przychodów z reklam związanych z SPPNależy przy tym zauważyć, że tygodnik bezkrytycznie popiera rządzącą koalicję, także poprzez budzące skrajne kontrowersje okładki, co – jak wskazują dane – jest nagradzanie rosnącymi przychodami ze spółek Skarbu Państwa, ale spotyka się ze słabnącym zainteresowaniem czytelników – opisuje profesor.

W czubie wydatków SPP wśród rozgłośni radiowych jest “Trójka”, “Jedynka” oraz “PR24”. O nadawcach telewizyjnych czytamy – TVP jest szczególnie uprzywilejowana przez państwo i SPP, zwłaszcza kiedy stała się narzędziem partyjno-państwowej propagandy i dalej – Wśród nadawców z najwyższymi kwotami liderem wzrostu jest Polsat, co “może być też pośrednim świadectwem premii za zmiany programowe zbliżające nadawcę do władzy” – cytuje analizę Wyborcza.

Zupełnie odwrotnym przykładem jest “Gazeta Wyborcza”, bo wydatki reklamowe SPP stanowią dzisiaj 4 proc. kwoty z 2015 roku. Co prawda jest odnotowywany spadek sprzedaży nakładu drukowanego, ale jest prenumerata cyfrowa, która przekroczyła 200 tys. płatnych subskrypcji i jest elementem strategii rozwojowej gazety.

Można teraz zapytać o kwalifikacje marketingowców ze spółek Skarbu Państwa. Jeżeli szerokim łukiem omija się 200 tys. abonentów gazety, a w tym czasie inwestuje się w media o nieporównywalnie mniejszym nakładzie, to chyba coś jest nie tak. W takim przypadku można zapytać o działanie na szkodę spółek, ale takie pytanie jest chyba zbyt daleko idące, bez znajomości kompletnej dokumentacji. Jedno natomiast jest pewne, kariery osób zajmujących się marketingiem właśnie stanęły nad przepaścią.

Źródło:  wyborcza.pl

Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

blok 1

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Bartosz Wiciński

Najstarsi górale nie pamiętają od kiedy zaprząta sobie głowę polityką. Kronikarze podają datę pokrywającą się z aferą Rywina, ale wciąż trwa o to spór. Od dziecka lubił zapach porannych gazet w domu i tak mu zostało do dzisiaj. Interesuje się geografią i nie smakują mu karpie.

Media Tygodnia
Ładowanie