Może w innych dojrzałych demokracjach jest inaczej, ale w Polsce najwięcej przyjaciół w partii rządzącej ma ten minister, który ma do obsadzenia najwięcej intratnych stołków w państwowych instytucjach, spółkach i agencjach. Dlatego nic dziwnego, że w rządzie Beaty Szydło po raz kolejny szykuje się duży spór pomiędzy ministrami. Z jednej strony występuje wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki a z drugiej minister infrastruktury i budownictwa, znajdujący się ponoć na wylocie z rządu Andrzej Adamczyk.
Jak donosi portal money.pl, w sporze chodzi o olbrzymie pieniądze więc nic dziwnego, że walka jest zażarta. Wszystko za sprawą inwestycji w nowej linie kolejowe, które rząd Beaty Szydło planuje wybudować w najbliższych latach. Zająć się tym ma specjalnie powołana do tego celu spółka. Nie wiadomo natomiast pod nadzór którego ministerstwa miałaby trafić i właśnie tutaj pojawia się spór. Wicepremier Morawiecki, który objął już nadzór nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego chciałby aby kwestię rozbudowy sieci kolejowej w tym sieci kolei dużych prędkości podciągnąć właśnie pod ten projekt czyli pod nadzór pełnomocnika rządu ds. CPK Mikołaja Wilda. Weto w tej sprawie zgłasza minister infrastruktury, bowiem do do niego należy obecnie nadzór nad koleją oraz spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.
To ta spółka zatrudnia 40 tys. pracowników i od lat dysponuje miliardowym budżetem, obejmującym także środki unijne. Patryk Wild zwraca jednak uwagę, że ostatnie lata to jednak brak budowy nowych linii kolejowych, a nowa koncepcja skomunikowania CPK z resztą kraju takiej budowy wymaga. Tym samym wbija szpilę ministrowi infrastruktury, podważając skuteczność działania podległej mu spółki. Spór z pewnością będzie się nasilał.
Sama kwestia kolei szybkich prędkości też jest przedmiotem sporu, bowiem minister Adamczyk po objęciu teki szefa resortu infrastruktury zawiesił temat, o którym mówili urzędnicy poprzedniego rządu. Dziś gdy temat powrócił zgadza się, że kolej dużych prędkości jest potrzebna, ale nie może być ona deficytowa. By tak nie było powinna zostać połączona z międzynarodową siecią kolejową. Plany Mikołaja Wilda, dla którego taka kolej jest istotnym elementem skuteczności koncepcji o CPK o rentowności tych linii nie mówi, podobnie jak o umiędzynarodowieniu połączeń. Jak rozwinie się ten spór przekonamy się pewnie w najbliższych miesiącach.
Źródło: Money.pl
fot. flickr/KPRM
POLUB NAS NA FACEBOOKU
[wpdevart_like_box profile_id=”539688926228188″ connections=”show” width=”600″ height=”220″ header=”big” cover_photo=”show” locale=”pl_PL”]
Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.
POLUB NAS NA FACEBOOKU