Gospodarka

Czy Voiceboty usprawniają rekrutację i polepszają doświadczenia kandydatów?

Sankcja w VAT

Z rozmów przeprowadzonych z ponad 21 tys. osób aplikujących o pracę wynika, że już podczas wstępnego wywiadu telefonicznego z Voicebotem średnio ⅓ kandydatów jest niedopasowana do stanowiska. Dzięki wykorzystaniu automatyzacji, pracodawcy oszczędzają średnio 2/3 kosztów tradycyjnej rekrutacji. A jak aplikujący oceniają tę innowację oraz firmy z niej korzystające?

HR Voicebot to oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, dzięki któremu rekruterzy mogą obsadzać wakaty na czas, przy niższym koszcie oraz mniejszym wykorzystaniu zasobów pracodawcy. W jaki sposób? Poprzez automatyzację najbardziej czasochłonnych etapów procesu rekrutacji: selekcja CV, rozmowy telefoniczne, planowanie rozmów kwalifikacyjnych, informacja zwrotna dla kandydatów, wprowadzanie danych HRM oraz raportowaniu. Nie należy zapominać także o tym, że Voicebot skontaktuje się z każdym kandydatem natychmiast po jego zgłoszeniu. A pracodawca docierając do kandydatów wcześniej niż ktokolwiek inny, uzyskuje dostęp do szerszej puli kandydatów i podpisuje umowy z najlepszymi.

Czym dokładnie zajmuje się automatyzacja rekrutacji?

Początkowe etapy procesu rekrutacji wymagają od rekrutera wielu rutynowych czynności. Z wewnętrznych danych APIFONICA wynika, że kierownik ds. rekrutacji potrzebuje średnio 14 minut na rozpatrzenie jednego podania o pracę. Jeśli ma się do czynienia z setkami CV miesięcznie, te minuty sumują się w tygodnie i miesiące pracy. W pewnym momencie wstępna selekcja kandydatów może pochłonąć 60-70% czasu pracy rekrutera. W przeciwieństwie do człowieka, Voicebot może przetwarzać tysiące aplikacji o pracę jednocześnie. Kontaktuje się z każdym kandydatem natychmiast po złożeniu przez niego aplikacji, maksymalnie w 5 minut choć w praktyce jest to już po minucie lub dwóch. Następnie, przeprowadza wywiad telefoniczny na podstawie stworzonego wcześniej przez HR-owoców skryptu.

– Oprócz weryfikacji kluczowych kompetencji zdefiniowanych przez firmę, Voicebot pełni też ważną rolę informacyjną, przekazując najważniejsze dane o stanowisku pracy, warunkach zatrudniania i następnych krokach w procesie rekrutacji. Pełen raport z rozmowy jest umieszczany w systemie ATS, na podstawie którego rekruter decyduje o dalszej weryfikacji kompetencji poszczególnych kandydatów.  – mówi Bartosz Malinowski, Head of Voicebot Department w firmie APIFONICA.com.

 Voiceboty w praktyce

APIFONICA przeprowadziła ponad 21 tysięcy rozmów z osobami aplikującymi o pracę, w Polsce oraz 5 innych krajach, dla ponad 20 klientów biznesowych. Średnia dotarcia do kandydatów była na poziomie 92%, a 73% ukończyło rozmowę pre-kwalifikacyjną, podczas gdy 63% z aplikujących zostało zakwalifikowanych do ostatecznej rekrutacji. Natomiast mediana, czyli najczęściej występująca wartość dla całej próby badania, dla powyższych kryteriów wyniosła odpowiednio: 91%, 79% oraz 68%. Wyniki zatem nie pozostawiają złudzeń. Automatyzacja rekrutacji znacznie obniża koszty i przyspiesza proces rekrutacji, poprawiając jednocześnie doświadczenia kandydatów.

Wyniki rozmów voicebotów z ponad 21 tysiącami kandydatów do pracy

Przykładowe firmy, które skorzystały z Voicebotów APIFONICA Dotarcie do kandydatów Odsetek aplikujących, którzy ukończyli rozmowę z voicebotem Odsetek kandydatów, którzy nadają się do właściwej rekrutacji
Decathlon Polska 91% 78% 65%
Centrum Medyczne Enelmed 91% 73% 69%
Wakacje.pl 79% 80% 66%
+20 innych firm …
Średnia 92% 73% 63%
Mediana 91% 79% 68%

 

Źródło: APIFONICA.com, III 2022 r.

– Wdrażając HR Voicebota firmy są w stanie zaoszczędzić od 50-70% bezpośrednich kosztów pracy swoich rekruterów mierzonych w roboczogodzinach, biorąc pod uwagę przeanalizowanie i zweryfikowanie wszystkich aplikujących kandydatów. Jednak finansowe oszczędności to nie wszystko. Większość mangerów HR zwraca uwagę na natychmiastowy kontakt z kandydatem po złożeniu aplikacji, co przekłada się na pozytywne doświadczenia aplikujących. Dodatkowo, dzięki takim narzędziom buduje się nowoczesny wizerunek pracodawcy. – mówi Bartosz Malinowski, Head of Voicebot Department w firmie APIFONICA.com.


Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

blok 1

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Media Tygodnia
Ładowanie