Polityka i Społeczeństwo

Arcywróg PiS wziął pod lupę flagowy projekt “dobrej zmiany”. Ten raport daje do myślenia

Nieoczekiwany zwrot akcji ws. dymisji Mariana Banasia. W co gra prezes NIK?
Flickr.com/KPRM

NIK wzięła pod lupę jeden ze sztandarowych projektów PiS, czyli budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Raport Izby wskazuje m.in. nierealność terminów.

O budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego słyszymy od lat. No właśnie – słyszymy, bo wciąż nie ma wiele namacalnych efektów prac nad wielkim lotniskiem w gminie Baranów. Projekt stał się flagową inwestycją PiS, niemal symbolem mocarstwowych planów partii. Zakończenie budowy CPK planowane jest na 2027 rok. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy ten termin jest realny. Na razie konkretów brak.

Projekt CPK wzięła pod lupę Najwyższa Izba Kontroli. Raport Izby jest krytyczny. Wytknięto m.in. nierealne terminy czy brak jasno określonych źródeł finansowania. NIK zastanawia się wręcz nad zasadnością flagowej inwestycji PiS. Ocenia, że „niezbędne jest niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści”.

Nierealne terminy

NIK wskazuje w raporcie, że budowa CPK “już na starcie ma opóźnienie”. Co więcej, przy obecnym tempie prac „zakończenie budowy lotniska do końca 2027 roku jest zagrożone”. To nie koniec.

W dodatku: nadal nie wiadomo ile dokładnie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt. Aby nowy port lotniczy (komponent lotniczy) był opłacalny musiałby obsłużyć w 2030 r. – 24,3 mln pasażerów, a nakłady inwestycyjne nie mogą przekroczyć 46 mld zł – raportuje Izba. Wskazuje, że harmonogram prac przy CPK miał „ogólnikowy charakter” i wskazywał na „niemożliwe do dotrzymania terminy realizacji poszczególnych zadań”.

Zasadność inwestycji

Izba zwróciła też uwagę na zasadność projektu – w czasie pandemii spadł ruch lotniczy, co powinno przełożyć się na prognozy ruchu pasażerskiego CPK. NIK wskazuje, że w Koncepcji CPK określono przepustowość lotniska na poziomie 45 mln pasażerów rocznie oraz udział na rynku przewozów pasażerskich na poziomie 40-45 proc.

Należy podkreślić, że wszystkie te prognozy zostały wykonane jeszcze przed przejściem 4 i 5 fali pandemii koronawirusa. W części dotyczącej analizy opłacalności komponentu lotniczego wskazano, że wartością krytyczną dla projektu CPK jest ruch pasażerski na poziomie 24,3 mln pasażerów w 2030 r. – raportuje NIK.


Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

blok 1

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Media Tygodnia
Ładowanie