Gospodarka

Dramat przedsiębiorców! Brak pieniędzy z KPO uderza w inwestycje PKP

Spółki PKP PLK miała ambitne plany. Planowano aż kilkaset przetargów o łącznej wartości 17 mld zł. Skończyło się na przetargach na kwotę jedynie około 3 mld zł.

Ambitne plany okazują się mrzonkami

We wrześniu ub.r. spółka podała, że ogłosiła do tego czasu przetargi w ramach Krajowego Programu Kolejowego na 1,7 mld zł, w planach do końca roku mając postępowania na ok. 1,4 mld zł. Jesienią PKP PLK ogłosiła zapowiadane przetargi na m.in.: budowę tunelu drogowego w Kobyłce, prace dot. odcinków Koźmin Wlkp.-Jarocin, Brzeg Dolny-Wołów czy stacji Bełchów

– podaje portal Business Insider.

Dlaczego skala inwestycji jest taka mała? To efekt konfliktu polskiego rządu z Unią Europejską dot. praworządności i Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego, a dokładnie brak przyjęcia przez Komisję Europejską Krajowego Planu Odbudowy i zatwierdzenia nowych programów operacyjnych na perspektywę finansową 2021 – 2027.

Główny zamawiający w obszarze kolejnictwa, czyli PKP PLK ma prawo czuć się zaskoczony politycznymi sporami i opóźnieniami w przyznaniu Polsce środków z Krajowego Programu Odbudowy (KPO), ale jednocześnie zupełnie nie przygotował się na najgorszy scenariusz, czyli opóźnianie przekazania funduszy unijnych i wprowadzenie mechanizmów warunkowości łączący budżet UE z praworządnością — mówi Business Insider Polska dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Dodaje, że od momentu przystąpienia Polski do UE żaden rząd nie stworzył mechanizmów, które niwelowałyby spadek inwestycji w okresach pomiędzy kolejnymi budżetami unijnymi. To pogłębia problem.

W sprawie tego, co teraz się dzieje – tj. spadku wartości przetargów na kolejowe inwestycje – wspólny list otwarty do premiera Mateusza Morawieckiego wystosowało kilka organizacji branżowych, konkretnie: Business Centre Club, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Forum Kolejowe — Railway Business Forum, Fundacja Pro Kolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego i Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Fundacja Pro Kolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.


Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

blok 1

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Jacek Walewski

Dziennikarz. Na stałe współpracuje z portalami Crowd Media, Comparic i Bitcoin.pl. Jego artykuły publikują też Polsat News i Interia. W latach 2017 - 2018 asystent społeczny posłanki Mirosławy Nykiel, wiceprzewodniczącej Komisji ds. Gospodarki.

Media Tygodnia
Ładowanie